Rookplankjes
Wat is een rookplank?
Een rookplankje is een stuk hout dat wordt gebruikt om voedsel op te roken tijdens het koken.
Het is een populair kookaccessoire bij barbecues en wordt vooral gebruikt om vis en vlees op smaak te brengen.
Ook groenten zijn een mogelijkheid.
Elk type hout heeft zijn eigen karakteristieke smaak en aroma, waardoor het mogelijk is om verschillende smaken aan het voedsel toe te voegen.
Rookplankjes zijn ook een gezonde manier om voedsel te bereiden, omdat ze het gebruik van oliën en vetten verminderen en het voedsel zijn natuurlijke smaak laten behouden.
Wat is er premium aan jullie rookplankjes
Vooral de dikte maakt een verschil, u kan onze rookplankjes meerdere keren gebruiken daar deze meestal dubbel zo dik zijn als andere aangeboden plankjes.
Hoe moet ik een rookplank voorbereiden?
Voor gebruik moet je de plank minstens 1 uur in water laten weken, waarbij je ervoor moet zorgen dat deze volledig ondergedompeld is.
Plaats een tegengewicht bovenop de plank om te voorkomen dat deze blijft drijven.
Verwarm de barbecue voor en plaats de plank met het logo naar boven, direct of indirect, boven de hittebron en sluit het deksel van de barbecue.
Wanneer de plank begint te roken en te knetteren, draai je deze om en plaats je het te bereiden gerecht direct op het verkoolde gedeelte van de plank.
Sluit het deksel opnieuw en wacht tot het gerecht gaar is.
Het is belangrijk om de temperatuur en de kooktijd in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat het gerecht niet uitdroogt of aanbrandt.
Hoe vaak kan je een rookplank gebruiken?
Wanneer u de rookplank recht boven het vuur plaatst kunt u hem waarschijnlijk maar één keer gebruiken.
Als u hem naast de vlag legt, en de producten dus indirect laat garen, gaat de plank langer mee.
Welke houtsoort kies ik het best?
Over het algemeen kun je voor zowel vis als vlees verschillende soorten hout gebruiken om te roken,
maar sommige houtsoorten zijn beter geschikt voor bepaalde soorten voedsel dan andere.
Voor vis is de standaard red dider, voor vlees is dit eik .
Beuk geeft een mildere smaak die goed past bij groenten, maar ook vlees.
De keuze van houtsoort voor het roken van voedsel is uiteraard ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur
en experimenteren met verschillende soorten hout en voedselcombinaties zal leiden tot de beste resultaten.
Kan ik een rookplank ook op een gas BBQ gebruiken?
De rookplank kan zowel in een kolen BBQ als gas BBQ gebruikt worden.
Kan ik een rookplank ook in de oven gebruiken?
Hoewel het oorspronkelijk is ontworpen voor gebruik op een grill, kun je een rookplankje ook in de oven gebruiken.
Houd er rekening mee dat in de oven het plankje meestal een houtaroma afgeeft aan het voedsel, in plaats van een volledige rooksmaak.
Om te voorkomen dat het vrijkomend vocht en vet het oppervlak van de oven vuil maakt, is het aanbevolen om een lekbak onder de plank te plaatsen wanneer je het als ovenplank gebruikt.
Maken jullie de plankjes zelf?
Om de kwaliteit van onze rookplankjes te garanderen laten wij grote balken zagen, schaven en drogen in België.
Dit gebeurt op enkele kilometers van Gravex.
Bestellen
Hoe kan ik een eigen ontwerp laten graveren?
Op de productpagina van elk product ziet u een knop 'Personaliseer'.
Als u hierop klikt, gaat u naar de editor waar u uw product kunt personaliseren.
U kan ook daar het aantal ingeven.
Kan ik mijn ontwerp tussentijds opslaan?
De editor heeft de mogelijkheid om je ontwerp op te slaan door bovenaan op 'File' te klikken.
Kan ik mijn logo of afbeelding laten graveren?
Je logo of tekening laten graveren via onze editor is niet mogelijk.
Dit om er zeker van te zijn dat de kwaliteit van de aangeleverde bestanden voldoen aan onze normen.
Zo bent u steeds zeker van een kwalitatieve engraving.
Geen nood, neem contact met ons op via het contactformulier en wij helpen je persoonlijk verder
met je logo of afbeelding.
Wat zijn de afmetingen van het product?
Op elke productpagina kan je onderaan bij 'extra informatie' de specificaties bekijken.
Afmetingen, materiaal en nog veel meer.
Zal mijn product er hetzelfde uitzien als de productafbeelding?
Onze producten zijn gemaakt van puur natuurhout, wat betekent dat elk product uniek is en licht kan afwijken van de voorbeeldafbeelding.
Net als geen enkele boom hetzelfde is, is ook geen enkel product hetzelfde.
Is het gekozen product op voorraad?
De producten op onze website zijn altijd op voorraad, tenzij anders aangegeven op de productpagina.
U kan nooit meer dan de huidige voorraad bestellen. Wilt u toch meer aantallen dan mogelijk?
Neem dan contact op via het contactformulier of voor bedrijven via ons B2B formulier.
Kan ik een factuur op naam van mijn bedrijf krijgen?
Wanneer u een bestelling plaats is er momenteel nog geen mogelijkheid om een factuur op je bedrijf te verkrijgen.
Indien u toch een factuur wilt ontvangen voor uw bestelling kan u contact met ons opnemen via het contactformulier.
Voor een snelle verwerking is het handig om je bestelorder mee te delen.
Bij grote oplages voor een bedrijf kan u best contact opnemen via ons B2B Formulier.
Het product dat ik zoek staat niet in de webshop.
Wanneer u niet het juiste product terugvind in onze webshop
kan u ons contacteren via het contactformulier.
Wij horen graag naar wat u op zoek bent en hoe we samen al je wensen kunnen vervullen.
Ben ik verplicht een product te personaliseren?
U bent niet verplicht om een product te personaliseren om een bestelling te plaatsen.
Betalen
Wat zijn de betaalmogelijkheden?
We aanvaarden volgende betaalmethoden:
- Bancontact
- iDeal
- Creditcard (+1,8%)
Kan ik mijn bestelling achteraf betalen?
Er is als particulier geen mogelijk om een bestelling achteraf te betalen.
Hoe gebruik ik een kortingscode?
Wanneer u beschikt over een waardebon kan u deze inwisselen op de winkelmand pagina.
Hoe lang is mijn kortingscode geldig ?
De geldigheidsduur van de kortingscodes verschillen.
Wij geven steeds duidelijk aan, per kortingscode, tot wanneer je de code kan inwisselen.
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie over je kortingscode.
Wanneer zijn er speciale kortingsacties ?
Via onze nieuwsbrief ben je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe acties.
Volg ons ook via onze social media kanalen:
Verzending & bezorging
Is mijn bestelling al verzonden?
Zodra we je bestelling verzenden krijg je hiervan een bevestigingmail met daarin een track & trace code.
Kan ik de verzending volgen?
Wanneer we je bestelling verzonden krijg je via e-mail een track & trace code.
Zo kan je te alle tijden de verzending volgen.
De track & trace code werkt niet, wat nu?
Aarzel niet om ons te contacteren via het contactformulier.
Wij zoeken het probleem zo snel mogelijk voor je uit.
Wat zijn de bezorgdagen?
Bpost (België) of DHL (Nederland) brengt uw bestelling op maandag tot en met vrijdag.
Geleverd maar niets ontvangen?
Wanneer de track & trace aangeeft dat je verzending is geleverd, maar u hebt niets ontvangen,
vragen wij u om eerst even te polsen bij de buren.
Nadien kan u ons contacteren via het contactformulier zodat wij een onderzoek bij de vervoerder kunnen starten.
Hoeveel verzendkosten moet ik betalen?
Dit is afhankelijk van je locatie en het bedrag van je bestelling:
Belgie:
Bestellingen tot €74,99: €7,50 thuisbezorging of vanaf €4,50,- in een afhaalpunt (op gewicht)
Bestellingen vanaf €75: gratis verzending
Nederland:
Bestellingen tot €89,99: €9,50 thuisbezorging of vanaf €6 in een afhaalpunt (op gewicht)
Bestellingen vanaf €90: gratis verzending
Overige
Waarom kan ik geen product toevoegen aan mijn wishlist?
Om producten toe te voegen aan je wishlist moet je eerst ingelogged zijn op je account.
Nog steeds problemen indien je een account hebt aangemaakt?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Hoe onderhoud ik mijn snijplank?
Om ervoor te zorgen dat jouw gegraveerde snijplank in topconditie blijft, is het belangrijk om hem goed te onderhouden.
Een gepersonaliseerde houten snijplank is niet alleen een duurzaam en stijlvol keukenhulpmiddel, maar ook een uniek stukje kunst in jouw keuken.
Gelukkig is het onderhouden ervan een eenvoudig proces als je de volgende stappen in acht neemt,
Dit zorgt ervoor dat het hout in topconditie blijft en verlengt de levensduur van je snijplank.
- Maak je snijplank na elk gebruik grondig schoon met warm water en een mild afwasmiddel.
- Vermijd schurende of abrasieve schoonmaakmiddelen, deze kunnen de houten snijplank beschadigen.
- Laat je snijplank goed drogen voordat je hem opbergt, dit voorkomt dat het hout gaat rotten of splijten.
- Gebruik je snijplank nooit in de vaatwasser, de hitte en het vocht zijn niet goed voor het hout.
- Gebruik je snijplank nooit om hete pannen op te leggen, dit kan het hout beschadigen of zelfs verkleuren.
- Behandel je snijplank af en toe met houtolie (3 à 4 maanden) om het hout te beschermen en te voeden.
Hoe een snijplank oliën?
Naast het regelmatig schoonmaken van de snijplank na gebruik, is het ook belangrijk om de plank om de 3 à 4 maanden
opnieuw te behandelen met olie. Het is belangrijk om de juiste olie te gebruiken.
Daarom verkopen wij Butler onderhoudsolie, speciaal gemaakt voor snijplanken. Deze komt in 250ml of 500ml.
Wanneer u de juiste olie hebt kan u aan de slag:
1. Meng citroensap of witte azijn met zeezout en wrijf dit met keukenpapier goed in de plank.
2. Laat dit 15 minuten intrekken en spoel daarna de plank af. Droog deze grondig!
3. Wrijf vervolgens de olie goed in de plank en laat het rustig intrekken. Herhaal dit totdat de plank geen olie meer opneemt.
Bestelling status
Wat is de status van mijn bestelling?
De status van uw bestelling kan u steeds nakijken op de pagina 'Mijn account'.
Geen bestelbevestiging per e-mail ontvangen.
Na een bestelling krijgt u via e-mail een bestelbevestiging met al de nodige informatie.
Hebt u na 30 minuten nog steeds geen bevestiging ontvangen?
Kijk dan eerst in 'ongewenste mail' of 'spam' alvorens contact met ons op te nemen via het contactformulier.
Kan ik mijn bestelling nog annuleren?
Het annuleren van een bestelling is niet meer mogelijk na betaling.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op indien u toch wilt annuleren.
Dan bekijken we samen wat we voor je kunnen betekenen.
Kan ik mijn bestelling nog aanpassen?
U kan steeds contact opnemen met ons via het contactformulier.
Wij kunnen echter niet garanderen dat we een aanpassing kunnen doorvoeren,
aangezien wij na betaling meteen aan de slag gaan met je bestelling.